Friday, July 6, 2012

Cerpen: Tekad Seorang Anak


           Cuaca petang itu sungguh damai sekali.Kedengaran suara beburung berkicauan. Sekali  sekala terasa angin sepoi-sepoi bahasa menyapa kulit wajahku. Pohon-pohon kelihatan meliuk-liuk ditiup angin menghasilkan gemersik bunyi dedaunan bergeseran sesama sendiri seolah-olah gembira dengan kehadiran sang angin itu. Hatiku yang berkecamuk sebentar tadi kembali tenang. Angin petang itu laksana alunan merdu  yang membelai-belai jiwaku. Kekusutan pun segera hilang dari mindaku.
           Ku lihat dada langit. Kelihatan sinaran merah menunjukkan  sang mentari mula terbenam. Tahulah aku yang hari sudah lewat petang. Sebentar sahaja lagi azan maghrib akan berkumandang dari surau  berhampiran. Aku pun segera melangkah pulang ke rumah. Bimbang jika terlewat sampai ibu akan marah. Kata ibu waktu  senja tidak elok berada di luar kerana waktu itu banyak syaitan berkeliaran.
           Sesampainya di rumah, azan pun berkumandang. Aku segera ke bilik air yang terletak di luar rumah untuk membersihkan diri dan mengambil wuduk. Selepas menunaikan solat aku membaca Al-Quran. Kelihatan ibu telah mula sibuk di dapur membuat kuih dan nasi lemak untuk jualan hari esok. Ku lihat adik telah lena di dalam buaian. Wajahnya yang comel dengan pipi yang mulus itu membuatkan aku geram hendak mencubitnya.
           “Eh, daripada aku duduk saja-saja ni baik aku tolong ibu kat dapur”,bisik hati kecilku.
          Setelah selesai semua kerja dan makan, ibu menyuruh aku tidur. Esok sudah hari isnin. Jadi,aku harus bangun awal untuk pergi ke sekolah. Malam yang sepi itu pun berlalu....


----------------------------------------------------------------------------------------------------
          Di pagi yang permai itu ,perlahan-lahan aku mengorak langkah ke sekolah yang terletak agak jauh dari rumahku. Langkah ku atur  dengan berhati-hati di jalan bertanah merah yang penuh dengan batu-batu kerikil tajam itu. Bimbang jika tersilap langkah ,kaki tersadung dek batu itu. “Mahu cium tanah aku nanti”,getusku di dalam hati. Seawal pukul 6 pagi aku sudah mula mengorak langkah ke sekolah. Begitulah rutinku setiap hari melainkan pada hari cuti. Tetapi jika ada tuisyen , terpaksa jugalah aku merentasi jalan itu. Bukannya aku tidak mahu membeli basikal, tetapi oleh kerana kesempitan hidup terpaksalah aku lupakan keinginanku itu. Berbekalkan nasi lemak buatan ibu, aku berjalan dengan penuh semangat ke sekolah.
          Hidup kami amat daif sekali. Bersama dengan seorang ibu dan seorang adik kecil ,aku meneruskan hidup ini. Ayah? Ayah,aku amat merindui belaian kasihmu ayah..aku belum puas merasakan hangatnya tangan ayah membelai-belai rambutku..memujukku tika aku kesedihan..sungguh aku terlalu rindukan ayah. Ayah sudah tiada lagi di muka bumi ini. Ayah tinggalkan kami sekeluarga kira-kira 2 tahun yang lalu setelah lama menderita sakit jantung.
          Kini, ibulah segala-segalanya bagiku. Dialah ibu dan dialah jua ayahku. Hidup kami bagaikan kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Ibu menjaja kuih di sekitar kawasan kampung setiap pagi. Ibu juga membuat nasi lemak untuk kujual di sekolah. Dengan duit hasil jualan itulah ibu menyara hidup kami sekeluarga. Jika jualan ibu tidak laris, terpaksalah kami berlapar sepanjang hari itu. Ibu terlalu gigih bekerja. Tidak pernah sekalipun kedengaran keluhan dari mulut ibu. Itulah yang membuatkan aku begitu mengagumi ibu.
          Perlahan-lahan mataku tertancap pada pakaian sekolahku. Ia sudah menguning tetapi tidak tercalit sedikit kotoran pun padanya. Menurut ibu, walaupun kami miskin namun kebersihan haruslah dijaga. Jari jemariku mula menyentuh lengan bajuku. Jelas terasa kekasarannya kerana ia hanyalah kain kasa. Hanya itu sahaja yang mampu ibu beli kerana kami bukanlah dari keluarga yang berada. namun, aku tidak pernah berkecil hati kerana dilahirkan dalam keluarga yang serba daif ini malah aku bersyukur dan menerima seadanya. Kemiskinan ini jualah mengajar aku erti sebuah kegigihan. Kegigihan seorang ibu yang tidak pernah jemu menyara hidup kami sekeluarga.
          “Hei, Ita! jauh mengelamun nampak?” Sergah Aina, sahabat baikku. “ huh,kus semangat,” kataku sambil mengurut dada.  “ Apa yang kau fikirkan sampai nyaris nak langgar pintu panggar tadi?” Soalnya sambil mengekek ketawa.  “Hehe, tak ada pape la Ain. Tak perasan pulak aku dah sampai sekolah rupanya. Jomlah masuk ke kelas cepat. Loceng dah berbunyi tu”, kataku dengan muka selamba. Kami pun berjalan beriringan ke kelas.
          “Hisy, sambil berjalan pun sempat mengelamun lagi, nasib baik aku tak langgar pagar sekolah tadi. Kalau tak, malu la jawabnye”, getusku di dalam hati.
          Mulai hari ini, aku mesti bulatkan tekad untuk belajar bersungguh-sungguh. Akan ku gapai sebuah kejayaan sebagai sebuah hadiah buat ibu. “Ibu,Ita janji Ita akan belajar bersungguh-sungguh dan ubah nasib kita nanti, Ita tidak akan hampakan harapan ibu. Ita janji!” Itu tekadku.  Aku akan buktikan kepada semua orang bahawa anak kampung yang miskin ini juga boleh berjaya. “Ibu, doakan Ita ya”, kataku pada angin yang berlalu dengan harapan angin tersebut akan menyampaikannya kepada ibuku yang tercinta. 



Thanks Sudi Baca. Like Kalau Suka Ok ^_^

No comments:

Sila like fan page ini, info untuk anda

Tutorial By | bakul2011

 
COPYRIGHT@ All Right Reserved to Bicara Lily. Design by Lily